Roboty publiczne

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.
Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:
  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki.
Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne i wówczas ten wskazany pracodawca będzie beneficjentem pomocy.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 57 ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia (art., 57 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy, w instytucjach użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej lub pomocy społecznej; wysokość tej refundacji nie może przekraczać kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych bezrobotnych i połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca) łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce tych robót.

Do wniosku o organizację robót publicznych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o podjętej decyzji. Jeśli jest to decyzja pozytywna starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.: 

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Organizacja robót publicznych - Mysłowice


 

Powiatowy Urząd Pracy w Mysłowicach informuje, że od 02.01.2024 r. ogłasza nabór wniosków o organizowanie robót publicznych.
 
Wnioski można:
  • składać w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Mysłowicach w pok. nr 11 w godzinach od 8:00 do 14:30
  • wysłać na adres
    Powiatowy Urząd Pracy w Mysłowicach
    ul. Mikołowska 4a
    41-400 Mysłowice
    liczy się data stempla pocztowego
  • przesłać elekronicznie za pomocą platformy praca.gov.pl lub e-puap.
Wnioski będą przyjmowane do wyczerpania środków.
 
W przypadku wpłynięcia do tutejszego Urzędu większej liczby wniosków decydować będzie kolejność ich złożenia. 

Szczegółowe informacje można uzyskać w Referacie Instrumentów i Usług Rynku Pracy
w pokoju nr 11, tel. 32/223-26-06.

Załączniki

Regulamin w sprawie szczegółowych warunków i zasad zatrudnienia skierowanego bezrobotnego w ramach robót publicznych z dnia 16.12.2024 r.
Regulamin w sprawie szczegółowych warunków i zasad zatrudnienia skierowanego bezrobotnego w ramach robót publicznych z dnia 16.12.2024 r..pdf 3646 KB
Wniosek o organizowanie robót publicznych z dnia 16.12.2024 r.
Wniosek o organizowanie robót publicznych z dnia 16.12.2024 r..doc 115 KB
Wniosek o refundację wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanych bezrobotnych w ramach robót publicznych z dnia 16.12.2024 r.
Wniosek o refundację wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanych bezrobotnych w ramach robót publicznych z dnia 16.12.2024 r..docx 21 KB
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis z dnia 16.12.2024 r.
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis z dnia 16.12.2024 r..xlsx 62 KB
Oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis z dnia 16.12.2024r.
Oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis z dnia 16.12.2024r..xlsx 17 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display